Размер:
A A A
Цвет: C C C
Изображения Вкл. Выкл.
Обычная версия сайта

Показать на карте

ВАНГИЙН ЦАГААН УУЛЫН САНГИЙН СУДАРТ ХИЙСЭН ЗАРИМ ШИНЖЛЭЛ

DOI 10.30792/2304-1838-2018-1-123-137

ВАНГИЙН ЦАГААН УУЛЫН САНГИЙН СУДАРТ ХИЙСЭН ЗАРИМ ШИНЖЛЭЛ

НАРАНЦЭЦЭГ Дамбийхорлоо
Монгольский государственный университет культуры и искусства,
Улан-Батор, Монголия
E-mail: naaraad@yahoo.com

В статье рассмотрен текст почитания горы Хулд-ула, более известной как Вангийн Цаган-ула, расположенной в 170 км на юго-запад от сомонного центра Халха-Гол в Восточном аймаке. Исторически данная территория относилась к владениям Илдэн цзюн-вана, прадеда То-вана (халхаского Токтохо-тура). Вплоть до 1930-х гг. прошлого века население Илдэн дзасак хошуна ежегодно почитали ее, а с 1990 г. данная традиция возродилась и ныне раз в три года проходит обряд поклонения. Как следует из текста поклонения хозяин-сабдак горы Цаган-ула имел обеты убаши или гэнэна.
Автором проанализированы три варианта текстов поклонения, выделена основная структура сочинений: призывание божеств и хозяев местности, поднесение пожертвований, просьба-обращение, прощение о покровительстве, заключение. Отмечены изящность изложения, поэтичность форм, подчеркнуто, что данные тексты почитания помимо религиозного предназначения, являются прекрасными образцами монгольской литературы.
Ключевые слова: тексты воскурений, Цаган-ула, тибетоязычная литература

TEXTS OF INCENSE OFFERING TO THE WANGIIN TSAGAN-UL: RESEARCH AND ANALYSIS OF TEXT

NARANTSETSEG Dambiikhorloo
Culture and Art Research Institute, Mongolian State University of Arts and Culture,
Ulaanbaatar city, Mongolia

In article the text of honoring the Mount Huld-ul known also as Wangiin Tsagan-ul, which is located in 170 km to the southwest from the center of Khalkha-Gol sum of the Dornod aimak is looked upon. Historically this territory belonged to Ilden Jun Wang, the great-grandfather of To-van (khalkha Toktokho-tur). Up to the 1930-ies of the last century this mount has been worshiped annually by the population of Ilden dzasag khoshu, and since 1990 this tradition was revived and nowadays every three years a worship ceremony goes on. As it is seen from the text of worship, the lord-savdak of the mountain Tsagan-ul had the vows of an ubashi or a genen.
The author has analyzed three versions of texts of worship. She revealed their main structure: invocation of deities and owners of the area, making dona-tions, requests, prayers for protection, the conclusion. Fine narrating of the text, the poetry of forms are noted. It is emphasized that these texts of honoring besides religious mission, are fine samples of the Mongolian literature.
Key words: texts of incense offering, Tsagan-ul, literature in the Tibetan language