Размер:
A A A
Цвет: C C C
Изображения Вкл. Выкл.
Обычная версия сайта

К ВОПРОСУ ОБ АРХИТЕКТОНИКЕ ИСТОРИЧЕСКИХ НОВЕЛЛ Б. РИНЧЕНА

DOI 10.30792/2304-1838-2020-13-82-90

К ВОПРОСУ ОБ АРХИТЕКТОНИКЕ ИСТОРИЧЕСКИХ НОВЕЛЛ Б. РИНЧЕНА

Дашибалова Д.В.
Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН,
г. Улан-Удэ, Россия
dardash3@gmail.com

В статье впервые в российском монголоведении предпринята попытка проанализировать исторические новеллы выдающегося монгольского ученого и писателя Бямбын Ринчена с точки зрения архитектоники (внешней композиции) и выявления способов выражения авторской позиции. На примере новелл «Мужественная Ану», «Роковое письмо», «Рука богини», «Летатель Буния» выявлено, что для них характерна свобода композиции, которая сочетается с определенной субъективностью и динамизмом переключения из одного стилистического регистра в другой. Финальные части новелл можно назвать «эпилогами» или «колофонами» и комментариями, что вполне соответствует стилевым традициям средневековой монгольской литературы, но в XX в. они обретают новое, «живое» дыхание.
Ключевые слова: Бямбын Ринчен, монгольская литература, исторические новеллы, архитектоника, авторский комментарий, стилевые традиции.

ON THE QUESTION OF THE ARCHITECTONICS OF HISTORICAL SHORT STORIES BY B. RINCHEN

Dashibalova Darima V.
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the
Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (IMBTS SB RAS),
Ulan-Ude, Russia

In the article author attempts to analyze the historical short stories of the outstanding Mongolian scientist and writer Byambyn Rinchen from the point of view of architectonics (external composition) and revealing the ways of expressing the author’s position. On the example of the short stories «Courageous Anu», «Fatal Letter», «Hand of the Goddess», «The Bunia Flyer» it was revealed that they are characterized by freedom of composition, which is combined with a certain subjectivity and dynamism of switching from one stylistic register to another. The final parts of the short stories can be called «epilogues» or «colophons» and commentaries, which is quite consistent with the stylistic traditions of medieval Mongolian literature, but in the XX century they acquire a new, «living» breath.
Key words: Byambyn Rinchen, Mongolian literature, historical short stories, architectonics, author’s commentary, style traditions.