Размер:
A A A
Цвет: C C C
Изображения Вкл. Выкл.
Обычная версия сайта

ПРЕДСТАВЛЯТЬ И ТРАНСЛИРОВАТЬ: ВИЗУАЛЬНЫЕ ПРАКТИКИ КИНЕМАТОГРАФИЧЕСКОГО ВИДЕНИЯ БУРЯТ В ПЕРИОД ПОЗДНЕГО СОЦИАЛИЗМА

DOI 10.30792/978-5-7925-0521-6-2018-208-209

ПРЕДСТАВЛЯТЬ И ТРАНСЛИРОВАТЬ: ВИЗУАЛЬНЫЕ ПРАКТИКИ КИНЕМАТОГРАФИЧЕСКОГО ВИДЕНИЯ БУРЯТ В ПЕРИОД ПОЗДНЕГО СОЦИАЛИЗМА

ДАШИБАЛОВА Ирина Николаевна
Институт монголоведения, буддологии и тибетологии СО РАН, Улан-Удэ, Российская Федерация
dashibalonirina@gmail.com

В статье представлен анализ кинематографического видения бурят в 1970–1980 гг. Дано описание основных кинодокументов, отражающих аспекты жизнедеятельности этноса и изменение фокуса трансляции этнической культуры. На основе теории структурализма и визуального анализа определены типы кинозрителей. Обнаружена последовательность проникновения советской идеологии и сложное взаимодействие этнической идентичности внутри советского габитуса.

TO REPRESENT AND TO TRANSFER: VISUAL PRACTICES OF CINEMATOGRAPHIC VISION OF THE BURYATS IN THE PERIOD OF LATE SOCIALISM

DASHIBALOVA Irina Nikolaevna
Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Ulan-Ude, Russian Federation

The author analyzes the cinematographic vision of the Buryats in 1970–1980s, describes the main documentary films reflecting aspects of the ethnos’ vital activity and changing the focus of the translation of ethnic culture. On the base of the theory of structuralism and visual narrative analysis the types of moviegoers are determined. The sequence of Soviet ideology’s penetration and complex interaction of ethnic identity within the Soviet habitus were revealed.